Magiska Skummeslöv. Inte ens industriområdet är ett vanligt tråkigt industriområde. Där hittar man nämligen J3 i Skummeslövs AB ”en industri för kropp & hälsa”. I deras nyare del huserar Manuelas Fothälsoklinik sedan ett år tillbaka.

Hon arbetar även i Halmstad, men i samband med att hon var på behandling hos en av aktörerna, såg hon att de höll på att bygga ut. Hon hörde sig för och fick veta att de ville komplettera utbudet i huset med medicinsk fotvård – och på den vägen är det!

Manuela Cendron är en djärv och driven företagare, men det var inte självklart från början att det här skulle bli hennes yrkesbana. Faktum är att hon har en juridisk bakgrund och arbetade inom försäkringsbranschen. Först på ett försäkringsbolag, där hon till stor del satt framför datorn och sedan behövde möta besvikna människor och förklara varför deras krav på försäkringsersättning inte kunnat tillmötesgås.

Ville jobba praktiskt

Hon valde att sluta sin fasta anställning gick vidare som juridiskt ombud, och drev sedan ett AB där hon företrädde privatpersoner i deras ärende gentemot försäkringsbolagen. Men efter en tid kände hon att det var något som fattades. Efter 20 år i branschen kände hon sig färdig med den typen av arbetsuppgifter och arbetssätt. Hon tyckte om att jobba praktiskt och arbeta med händerna. “Jag tycker till och med om att diska, det är avkopplande”, berättar hon. Idag gör hon dessutom smycken på fritiden.

Jag tycker till och med om att diska, det är avkopplande.

Manuela Cendron

Hon kom fram till att hon ville arbeta nära människor och med omvårdnad. Tankarna gick lite åt sjuksköterskeyrket, men eftersom hon redan hade en lång utbildning bakom sig ville hon nu satsa på en snabb sådan. Hon vill med sitt arbete kunna ge resultat direkt, och kan konstatera att hennes nuvarande yrke verkligen skiljer sig från hennes tidigare. Det är först nu Manuela kan säga att hon verkligen älskar sitt jobb.

Positiva förändringar

Men såklart har hennes tidigare erfarenheter varit till stor nytta; det är en rejäl fördel att ha juridiken i bagaget när man blir agentur (mer om det längre ned) eller egenföretagare. Idag kan hon emellertid blomma på ett annat sätt. Hon kan prova och sjösätta egna idéer. I den förra arbetsrollen gick det inte riktigt att utveckla sig på samma sätt. “Gör man en förändring är det oftast till det bättre”, konstaterar hon självklart. Skönt och inspirerande att höra för en som är rädd för förändringar.

Det är något magiskt när man kommer över åsen.

Manuela Cendron

Manuela har tysk-italienskt påbrå och har nu sina rötter i Laholms kommun. Hon kommer från en driven familj där föräldrarna drev Strandhotellet i Mellbystrand i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Då var Manuela i 16-årsåldern och hoppade in som bartender på sommarloven. När hon var klar med gymnasiet flyttade hon till Malmö för att studera på juristlinjen i Lund. Under åren i Malmö besökte hon ofta Laholms kommun. Efter 35 år i Skåne började hon dock fundera på hur hon vill jobba framöver och vad som var viktigt för henne. Slumpen ville att hon skulle få erbjudandet att hyra ett hus i Våxtorp av sin svågers mamma. Flytten är inget hon ångrar och Manuela berättar varmt att “det är något magiskt när man kommer över åsen”.

Agentur för New Care

På fotvårdskliniken satsar hon gärna på tyska produkter; dels är de prisvärda, dels vill hon sticka ut och erbjuda produkter som inte alla andra har. I samband med en fotvårdsmässa i Tyskland kom hon i kontakt med företaget NCP NewCare som hon kom att bli agentur för i Sverige.

Manuela berättar att en behandling mot nagelsvamp kan ta upp till ett eller två år, så det kräver tålamod. Nästan ett år tar det för en helt ny nagel att växa ut – men efter tre-fyra månader kan man se om det förbättrats. Med avväpnande humor beskriver hon nagelsvamp med att “det kan lukta som en vällagrad dansk ost.”

På fotvårdskliniken satsar hon gärna på tyska produkter; dels är de prisvärda, dels vill hon sticka ut och erbjuda produkter som inte alla andra har.

Presentkort och hembesök

Manuela är väldigt nöjd med sin lokal och platsen. Det är lätt att hitta hit och gratis parkeringsplats. Allt ligger på första plan och är lättillgängligt om man har rullstol eller svårt att gå. Med det sagt gör hon även hembesök. Det är lätt att få tid vilket  gör att man som kund slipper lång väntetid. I skrivande stund kommer det dessutom inom kort att lanseras presentkort som inte är bundet till en speciell aktör, utan där man kan gå till vem som helst bland J3:s aktörer, eller till flera olika. 

I hennes mottagningsrum med högt i tak tronar en klargul patientstol. “Jag ska ha en solstol!”, tänkte Manuela direkt när hon såg den och utan tvekan köpte in den. Så idag bjuder hon in sina kunder att “slå sig ned i solstolen”. Det är lätt att förstå att det blir trevliga möten med Manuela. En del kunder tycker om att prata medan andra vill ha lugn och ro. Här finns det plats för båda sorter. 

Idag finns mycket skratt, glädje och tacksamhet.

En av många förändringar från hennes tidigare arbetsroller är känslan hos kunden. Idag finns mycket skratt, glädje och tacksamhet medan den tidigare innebar att hon oftare fick ta emot och bemöta kunders besvikelse. ”Här tackar folk för att de fått hjälp och nästan för att de får betala”, skrattar Manuela. Vilken inspirerande resa Manuela gjort. Och tur är väl det – både hon själv och kunderna på Manuelas Fothälsoklinik är glada över hennes karriärskifte!

Detta är ett av de fem företag jag besökte i reportaget Från topp till tå. Läs de övriga fyra här: