Konstutställningar, skulpturpark, rododendronpark, gästgiveri…

”En unik plats och unik upplevelse som vill ge besökarna inspiration, hoppfullhet och glädje. En skön stund med en helhetsupplevelse som stannar kvar i sinnet efter besöket.”

Det vill Kjell-Åke Gustafsson, som skapat och utvecklat Konsthallen Hishult, erbjuda besökarna, inte minst under den gröna årstiden när en rundvandring i konsthallen kombineras med att uppleva den spännande och inspirerande skulpturparken och en färgrik upplevelse i den stora, omtumlande Rododendronparken. 

Naturligtvis kan besöket kombineras med smaklig fika eller lunch och vill man ha några dagars lugn avkoppling ”på landet” finns det nio moderna rum i det gamla Gästgiveriet, som startades av Kjell-Åkes farfar, Gustaf.

Kjell-Åke och hans stora pudel (en hund med stolt och avmätt integritet) möter mig när jag stiger in på Konsthallen och jag tänker lite snabbt att det nog inte finns många konsthallar där ägaren och hans hund möter besökarna i dörren. Vid mitt besök pågår en finstämd utställning med George Oddners (1923-2007) fotografiska bilder, en unik samling realistiska bilder med stor variation på människor från världens alla hörn.

Bättre än Louisiana!

Alla platser har sin ”story”, men för Konsthallen Hishult är den kanske mer färgrik och vindlande än många andras. Innehåll och utveckling är säkert inspirerad av många av Kjell-Åkes kreativa konstvänner och andra miljöer men det är han själv som format och skapat innehåll och karaktär i den numera, vågar vi påstå, helt unika miljön. I slutet av 90-talet gjorde tidningen VI ett reportage från Konsthallen där rubriken var ”Idioten i Hishult” och gav en bild av en person som med konstnärliga visioner, kreativitet, mod, uthållighet och naturligtvis ekonomiska utmaningar, vågat skapa en plats för konst och kultur på den sydhalländska landsbygden. 

Man ska inte jämföra ”kulturinstitutioner”, varje plats erbjuder sina speciella intryck och upplevelser, men visst går tankarna till Louisiana i Humlebaek mellan Helsingör och Köpenhamn när man besöker Konsthallen Hishult? Louisiana har sina många rum för konst och vacker havshorisont att betrakta när man blickar ut från dess trädgård och den utsida konsten, men man har inte Konsthallens gemytlighet och en praktfull Rododendronpark, bestående av 400 buskar, blommor och träd, eller ett gammalt genuint Gästgiveri runt hörnet.            

Hur allt startade

Kjell-Åke som skapat, utvecklat och drivit Konsthallen Hishult, sedan den öppnade 1994, utbildade sig i slutet av 1970-talet på Grafiska Institutet i Stockholm där han träffade konstnären Olle Kåks vilket byggde på Kjell-Åkes redan vaknade konstintresse. Det gjorde att han valde att arbeta med konst och konstnärer i sin profession som grafiker och grafisk formgivare, när han återvände till Hishult 1982 och startade ett screentryckeri i en tillbyggnad intill Gästgiveriet. Han blev en välkänd och uppskattad tryckare av olika konstnärers grafiska blad vilket gjorde att han tidigt skapade sig ett värdefullt nätverk som blivit en stor tillgång för den kommande utställningsverksamheten. Gästgiveriet, där Kjell-Åke är uppväxt, är fortfarande i hög grad levande. Det startades av Kjell-Åkes farfars far, år 1884, och Kjell-Åke blev fjärde generationen i Gästgivaregården när han övertog den från föräldrarna Magda och Sten-Hugo i mitten av 1980-talet.

Kontakten och samarbetet med de besökande konstnärerna stimulerade Kjell-Åkes gryende tankar om en utställningshall där han kunde tillgängliggöra konsten han arbetade med. Mötet med Maria Schad, arkitekt och konstnär från Skåne, ledde fram till att hon, efter Kjell-Åkes fria fantasier, ritade Konsthallen, sammanbyggd med Gästgivaregården. I oktober 1994 kunde den nya Konsthallen i Hishult invigas och den förste utställaren var Kjell-Åkes gode vän, Olle Kåks, konstnär och professor och rektor vid Konsthögskolan i Stockholm. 

Ständig utveckling

Under de följande åren har tre stora utvecklingssteg lyft Konsthallen vidare, samtidigt som Kjell-Åke inte gjort avkall på sin ambition att genomföra sex stora utställningar årligen. Det har blivit mer än 160 omväxlande utställningar sedan starten i den stora konsthallen och uppe i loftet som blickar ner över den större hallen. Konstutbudet har alltid varit lockande och av hög kvalité men också med skiftande innehåll. Utställningar med figurativt och nonfigurativt måleri, fotokonst, skulpturer, glas, keramik, grafik, teckningar och design har varvats under de nu snart 30 åren. 

Under årens lopp har också Konsthallens egen konstsamling växt och en del av den kan ses i den tillbyggnad som var klar 2007 och går under namnet ”Orangeriet”. Kjell-Åke kände att Konsthallen behövde utvecklas, bli större, och under ett par år funderade han och skissade på sina tankar. Mötet med arkitekten Heikki Särg från Göteborg, under en konstresa i Italien, ledde fram till ett kreativt och framgångsrikt samarbete om en utbyggnad som blev ”Orangeriet”, en glasad gång utmed Skulpturparken, sammanbundet med ett kringbyggt atrium med glastak och ingång mot café och Gästgivargården. 

Tio år tidigare, sommaren 1997, tog den numera imponerande Skulpturparken sina första steg när Björn Wessman fick förvandla en del av den stora och till stor del gräsbevuxna trädgården, till en japanskinspirerad Zen-trädgård vilken sedan fick namnet ASA stenar. Efter hand har skulpturparken byggts ut med nya konstverk och arrangemang, och nu kan man vandra länge i parken och njuta av ett 50-tal större och mindre utsmyckningar, av sten, brons, keramik, trä och även vatten som det Japanska Vattenhålet. 

Rododendronpark

Björn Wessman hade också fått smak för vackra rododendronbuskar som han planterat vid sin ateljé på Vindö i Stockholms skärgård och han lyckades övertala en något motvillig Kjell-Åke att plantera rododendronbuskar i anslutning till Skulpturparken. I ett första steg, 1997, satte man 20 buskar men snabbt växte känslan för hur en verklig rododendronpark värd namnet skulle kunna gestalta sig. Björn och Kjell-Åke for iväg med skåpbil till Tyskland och införskaffade ytterligare 200 rododendronbuskar vilket nu har växt till en imponerande rododendronpark med 400 buskar som kompletteras av annan växtlighet.                                                                                                                                

– Maj till juli när parken står i full blom är verkligen en upplevelse för ögat och andra sinnen, säger Kjell-Åke. 

Han har varvat blommor, rosor och buskar med en massa ”tokigheter” i planteringen, material och saker som andra kasserar. 

– Att bara se den vackra ”Pink Pompon” när den blommar gör vem som helst glad.

Ett livsverk för alla

Konsthallen Hishult är Kjell-Åkes livsverk och har blivit det han ville uppnå redan när han började planera hur han skulle förverkliga sin vision. Det skulle bli en kulturplats för konst som fick nationell uppmärksamhet, det skulle sticka ut och bli omtalat och kunna jämföras med de bästa i Sverige. Hit kommer drygt 15 000 besökare årligen och man har en vänförening med nästan 600 medlemmar. För svenska konstnärer har Konsthallen blivit en institution dit man strävar efter att ställa ut och flera välkända nutida konstnärer har medverkat vid flera tillfällen. Man måste inte vara en genuint intresserad konstälskare för att besöka Konsthallen. Som Kjell-Åke säger, Konsthallen erbjuder så många intryck, där den utställda konsten är en del, att ingen går därifrån utan positiva intryck. 

Jag frågar Kjell-Åke om det är någon utställare eller utställning som han minns särskilt men han vill egentligen inte lyfta fram någon speciell. Han menar att alla har haft sin egen spännande historia, stil, karaktär och personlighet Men, efter att ha tänkt efter lite så kommer det ändå.

– Att få ha ställt ut en världsartist som Per Kirkeby (1938-2018) på Konsthallen, en målare och skulptör som haft utställningar i de största huvudstäderna i världen, är såklart en stark upplevelse, inte minst eftersom han redan då var sjuk men orkade delta fullt ut. Utställningen då, 2013, var samtidigt som Konsthallen stod värd för ”Rosens dag”, som firas den 2 juli varje år. 

– Och mitt samarbete med konstnären Björn Wessman som ställt ut flera gånger på Konsthallen, fortsätter Kjell-Åke, är en lika stark upplevelse varje gång både inför och under utställningen. Vi inspirerar varandra och han har varit en stark inspiratör för både skulpturpark och rododendronpark.                                                                                                                                 

– Det var också väldigt roligt att ha en utställning, ”Addition”, med Maggan Ek och Peter Bengtsson från Ysby. En lite annorlunda utställning med måleri, skulpturer, mycket färg, animationer och rörelse. Dessutom nådde Konsthallen ut till nya besökare och vi har nog aldrig haft så mycket folk på en vernissage, tillägger Kjell-Åke. 

Peter och Maggan är själva flitiga besökare på Konsthallen och tvekade aldrig när de fick erbjudande om att ställa ut. 

– Vi kunde höja vår horisont och sträcka ut ordentligt på de härligt generösa väggarna, säger Peter, det var ett lyft att få samarbeta med Kjell-Åke som är kunnig, noggrann och bejakande och att det kom många besökare var naturligtvis upplyftande. Konsthallen är en härlig mötesplats, avslutar Peter.

Konsthallen Hishult kommer att fortsätta utvecklas, berättar Kjell-Åke, men hur och när berättar han inte. Än så länge finns det ”bara” i hans eget huvud.

Det händer 2022

Under 2022 bjuds besökarna på Göran Johanssons färgrika måleri under rubriken ”Kärlek ORO Bettan” som kompletteras med en utställning av konstnären och skulptören, Lennart Aschenbrenner, därefter C Göran Karlsson ”TRO, HOPP och KÄRLEK” och under sommarmånaderna kan man uppleva Björn Wessmans färg-rika, stora och generösa landskapsbilder, ”ÖNS HJÄRTA”. Under hösten kan man se Peter Hahnes måleri och skulpturer och sen avslutas året med en samlingsutställning.

Foto: Ulrika Träff och arkivbilder från Konsthallen

Publicerad i Magasin Laholm vår 2022